5 věcí, které rozhodně nevíte

Z historie trička

ZPÁTKY NA NOVINKY

čtvrtek 21 červen 2018

Tričko je nepostradatelným kouskem každé šatní skříně. Přineslo praktičnost, pohodlí ale i možnost, jak vyjádřit svou osobnost a individualitu. Módní značky se předhánějí v navrhování originálních kousků, proto lze vybírat z pestré škály barev, vzorů a potisků. Zkuste to své najít třeba v široké nabídce Fashion Arena Prague Outlet. A jaká je historie trička? Představujeme vám pět zajímavostí, které jste možná nevěděli.

Co způsobilo nepraktické spodní prádlo?

Do konce 19. století se pod pracovním oděvem běžně nosila jakási nátělníková kombinéza, která měla především udržovat teplo. Ale pro určitá povolání, například dělníky v dolech nebo pro dělníky na polích, nebylo prádlo praktické. Právě dělníci začali horní část odstříhávat. Toho se postupně chytila americká společnost Cooper Underwear Company a začala vyrábět pouze vrchní polovinu původního overalu.

Trend námořnického trika

Pruhované námořnické triko si udržuje svou popularitu již desítky let. Oficiálně vzniklo 27. 3. 1858 jako součást uniformy francouzských námořníků. Vzor trika se skládal z vodorovných 21 pruhů, každý z nich představoval vítězství Napoleona. V současnosti se typ námořnického motivu objevuje v mnoha obměnách. Najdete variace s límečkem i bez, klasicky modrobílé, ale i pestrobarevné. Postupem času si pruhované triko našlo oblibu nejen u mužů, ale zamilovaly si ho i ženy nebo děti. To vaše najdete například u značek Nautica nebo United Colors of Benetton.

„Polo triko“ jako revoluce ve sportovním dresscodu

V roce 1926 hraje francouzský tenista René Lacoste svůj zápas na US Open poprvé v tričku s límečkem. Společně s tím přichází revoluce sportovního oblečení. V roce 1933 založil vlastní oděvní firmu, která také produkovala bílá tenisová trička – a dělá tak dodnes, s mnohem širším typovým i barevným záběrem. Dnešní módní trh nabízí rozmanité druhy triček typu „polo“, u mužů se stalo oblíbeným neformálním oblečením pro volný čas.

Obyčejné bílé triko vyvolalo davové šílenství

Masový zájem o nošení trika jako módní záležitosti má na svědomí ikona světové kinematografie – Marlon Brando. Revoluci způsobil film Tramvaj do stanice Touha. Jeho outfit v padesátých letech zaujal nejen mladistvé ale i dospělé muže, kteří se jeho stylem hromadně inspirovali. Rok po uvedení filmu stouply tržby za prodej obyčejných triček na neuvěřitelných 18 milionů dolarů. Následnou ikonou v bílém triku se stal James Dean.

Potisk jako obrovský business

První známý potisk na tričko, se pravděpodobně uskutečnil v roce 1942. Triko bylo vyrobeno pro školu vojenských pilotů a jeho fotka se 13. července objevila na obalu časopisu LIFE. V šedesátých letech si potisk oblíbily rockové skupiny. Nesmrtelný potisk získal například přebal alba „Tongue and lips“ od Rolling Stones. Vznikla také trička s motivem alb skupin Pink Floyd a Grateful Dead. Díky vysoké popularitě kapel a koncertním šňůrám, kde byla mimo jiné trička prodávána, začal obrovský rozmach potisků, který trvá dodnes.

SDÍLEJTE