Věděli jste?

Jak zlatokop k džínům přišel

ZPÁTKY NA NOVINKY

úterý 11 září 2018

Džíny, jeansy, rifle nebo texasky – jinak také kalhoty ze silné bavlněné látky, která se nazývá denim nebo džínovina. Původně pracovní oděv se v běžných šatnících „zabydlel“ až v 50. letech 20. století. Dnes nesmí chybět v šatníku všech generací po celém světě. Pro inspiraci nebo doplnění svého šatníku můžete navštívit Fashion Arena Prague Outlet ve Štěrboholích, ve kterém po celé září bude probíhat slevová prodejní akce „Zažij denim“ spojená se zajímavým tematickým programem.

Jak vznik název Denim a džíny Levi‘s?

Vše vzniklo díky Leobovi (Levimu) Straussovi, který po smrti otce s rodinou emigroval do New Yorku. Kde se začal s bratry věnovat textilnímu průmyslu. Kolem roku 1849 se k Levimu donesly zprávy, že v Kalifornii propukla zlatá horečka, ten neváhal a vydal se do San Francisca vydělat jmění, ovšem né rýžováním zlata. Viděl příležitost v prodeji různého zboží dělníkům, kteří přijížděli po tisících. Společně se švagrem založil firmu Levi Strauss & Company, která se původně zabývala výrobou hrubého plátna na vozy a stany, poté si ale Levi všiml, že zlatokopové potřebují mnohem odolnější oblečení, které vydrží tamější drsné podmínky. Začal tak dovážet z Francie krepovou bavlnu („serge de Nimes – krep z Nimes), jež se podle města původu nazývala Denim – z něj začal vyrábět montérky pro horníky. Finální podoba džínů s identickým stehovým designem byla patentována 20. května 1873.

První z Leviho Jeans dostaly číslo 501. Oficiálně byly pojmenovány podle čísla přiřazeného k „montérkám do pasu s měděnými nýty“. Oranžová nit odpovídající barvě nýtů, kterou Levi Strauss & Company používá pro šití svých džínů, je chráněna ochrannou známkou a je jedním z nejcharakterističtějších rysů. Vytvoření jednoho páru Levi‘s 501 vyžaduje 37 samostatných šicích operací.

Na trh nastupují další velikáni - Lee a Wrangler

Rok 1889 znamená pro džínový trh zásadní obrat, neboť v Kansasu zakládá Harry David konkurenční firmu s džínovým oblečením pod názvem Lee. Populární značka začala expandovat díky výrobě pracovních kalhot, kombinéz či bund a ve 20. letech přinesla jako první poklopce na zip. Cílovou skupinou byli původně kovbojové, horníci nebo železničáři. V polovině 40. let se zrodila další slavná značka Wrangler. Na počátku ji nejvíce proslavil krejčí polského původu Bernard Lichtenstein, zvaný Rodeo Ben, jenž vylepšoval kalhoty pro kovboje.

Džíny jako módní záležitost

Konkurenční výhodu v prodeji měly Levi´s Jeans díky reklamě, jejich tvářemi se stali tehdejší idolové.

James Dean vtiskl džínům symbol revolty teenagerů a Elvis Presley jejich popularitu ještě více prohloubil. Proslavila je i fotka neodolatelné Marilyn Monroe z filmu Mustangové. V následujících letech prošly džíny řadou úprav, které reflektovaly potřeby zákazníků. Experimentovalo se především s různými délkami, barvami, materiály a střihy.

Butik v New York East Village nazvaný "Limbo" zahájil v 60. letech prodej džín s opotřebeným designem. „Odřený“ styl se stal novým módním hitem. Zásadním zvratem bylo i přidání Lycry do materiálu, což udělalo džíny ještě pohodlnější.

Oslavte v září denim ve Fashion Arena Prague Outlet

Fashion Arena Prague Outlet se v září 2018 promění na centrum denimové módy. Zákazníci zde naleznou nejširší nabídku z portfolia denimových značek v Praze. Do akce se zapojí populární značky typické džínovými produkty jako Diesel, Lee, Mustang, Levi‘s, Pepe Jeans nebo My Brand. Denimové září podpoří ale i prémiové značky Armani, Karl Lagerfeld, Tommy Hilfiger, Lacoste, Guess nebo Calvin Klein Jeans. Fashion Arena Prague Outlet kromě mimořádných slev nabídne zajímavé víkendové aktivity. Návštěvníci si naživo mohou vyzkoušet krejčovské a stylistické služby profesionálů. K dispozici bude nejen úprava oděvů, ale i jejich zkrášlování pomocí výšivek a designového zdobení. Členové Fashion Arena Fashion Clubu si přijdou i na zajímavé dárky.

SDÍLEJTE